
Verticale groep
Wij gaan er vanuit dat ieder kind
rijk en competent is. Dit betekend niet dat het kind al alles kan, maar dat het
wel alle instrumenten in huis heeft om zichzelf en de wereld om hem heen te
leren kennen. Hieraan wordt bij Little Pumpkin veel aandacht besteed. De
kinderen worden uitgedaagd tot verkenning en onderzoek.
Het kinderdagverblijf bestaat uit twee grote open ruimtes waar de kinderen spelen en eten. Wij hebben geprobeerd een huiselijke sfeer te creëren op de twee groepen.We hebben een grote aangrenzende tuin. Het
buitenspelen is een essentieel onderdeel in het dagritme.
Bij Little Pumpkin staat centraal dat alles uit de kinderen zelf komt. Zij zijn sociaal
sterk en bezitten een groot aantal talenten en capaciteiten. Jonge kinderen
kunnen dan nog niet zo goed praten maar kunnen wel op vele andere manieren
met elkaar communiceren (“de honderd talen van het kind”): ze kunnen tekenen,
brabbelen, verven, kleien, gebaren, huilen etc.
Kinderen leren van elkaar en zijn hun eigen pedagoog.
In de groep wordt het kind geconfronteerd met wie hij is, en wie hij is
in relatie tot anderen en tot diverse activiteiten. Zo leert hij om te gaan met
conflicten, vriendschappen en compromissen. De verticale groepen benaderen een
huiselijke gezinssituatie waarin de kinderen zich op een natuurlijke manier aan
elkaar kunnen optrekken, elkaar stimuleren en uitdagen tot spel. Zo kan elk kind
zich in zijn eigen tempo ontwikkelen.
De groepen hebben een zoveel mogelijke vaste samenstelling wat de veiligheid en
de mogelijkheid om vertrouwd te raken met groepsgenoten vergroot. In een
vertrouwde groep kunnen kinderen gevoelens van verbondenheid en sociale
verantwoordelijkheid ontwikkelen. Kinderen kunnen al jong hun voorkeur voor
andere kinderen hebben. Leven in een groep heeft de volgende belangrijke
aspecten: Samen dingen doen, samen spelen en delen, vriendschappen opbouwen,
samen een veilige, geborgen sfeer creëren, samenwerken en daarbij respect hebben
voor elkaar en voor de omgeving.
Wij nodigen de ouders/verzorgers uit om tijdens het breng-en haalmoment de tijd te nemen om bijvoorbeeld even met hun kind een puzzel te maken of een boekje te lezen. Dit zorgt bij de kinderen voor een
rustige start en afsluiting van de dag.